None

Luchtvracht neemt opnieuw toe

Offerte in 30 minuten

Snel onderweg

Zonder zorgen

Luchtvracht neemt opnieuw toe op Nederlandse luchthavens

 

In het derde kwartaal van 2021 reisden ruim 12 miljoen passagiers van en naar een van de vijf binnenlandse luchthavens in Nederland. Dat is meer dan het dubbele van het aantal van 5,5 miljoen passagiers in het derde kwartaal van 2020.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van de nieuwe cijfers.

In het derde kwartaal van 2019 (vóór de coronapandemie) maakten ruim 23 miljoen passagiers een retourvlucht naar Nederland. In het derde kwartaal van 2021 is het volume goederen dat per luchtvracht wordt vervoerd, met 5,7% gestegen tot 424.000 ton. Het aantal commerciële vluchten, voornamelijk passagiers- en vrachtvluchten, bedroeg in deze periode meer dan 106.000, ongeveer 1,5 keer zoveel als in 2020.

De toename van het aantal passagiers op 5 nationale luchthavens (Amsterdam Schiphol), Rotterdamhag Airport, Eindhoven Airport, Maastricht Aachen Airport, Groningenerde Airport) zet zich voort in het derde kwartaal van 2021. In het tweede kwartaal van dit jaar werden ongeveer 3,9 miljoen passagiers vervoerd, vergeleken met ruim 12 miljoen in het derde kwartaal.

In juli en augustus passeerden respectievelijk 3,5 miljoen en bijna 4,5 miljoen passagiers de terminal, bijna een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee is augustus de drukste maand van 2021 tot nu toe. De grootste stijging van het aantal passagiers was in september, van 1,5 miljoen in het voorgaande jaar naar 4 miljoen.

Toename aantal passagiersvluchten 

de eerste twee maanden van 2019 en 2020 bedroeg het gemiddelde aantal passagiersvluchten op Nederlandse luchthavens meer dan 44.000 per maand. Na het uitbreken van de coronapandemie (maart 2020) is het totaal aantal vluchten, met name passagiersvluchten, afgenomen. Van april 2020 tot maart 2021 waren er gemiddeld 12,8 duizend passagiersvluchten per maand. Na de versoepeling van het reizen naar het buitenland in het voorjaar van 2021 is het aantal passagiersvluchten weer toegenomen. In het tweede en derde kwartaal waren er respectievelijk gemiddeld 15,0 duizend en 32,7 duizend passagiersvluchten per maand.

Toename aantal reizigers per vliegtuig

In 2019 hadden passagiersvluchten gemiddeld 150 passagiers. Na de coronapandemie zijn zowel passagiers- als passagiersvluchten afgenomen. Het aantal passagiers was kleiner dan het aantal passagiersvluchten. Tussen april 2020 en maart 2021 hadden passagiersvluchten gemiddeld 79 passagiers. Het gemiddeld aantal reizigers per vlucht is sinds het tweede kwartaal van 2021 weer gestegen. In het tweede kwartaal waren dat er 85 en in het derde kwartaal 122.

Meer vrachtvervoer door de lucht

Nederlandse luchtvracht is alleen beschikbaar vanaf Amsterdam Schiphol Airport en Maastricht Aachen Airport. In het derde kwartaal van 2021 is via Schiphol circa 395.000 ton luchtvracht verwerkt. Dit is 8,4% meer dan in het derde kwartaal van 2020 of 93% van alle luchtvracht die in juli, augustus en september 2021 is verscheept. In het derde kwartaal van 2021 is op Maastricht Aachen Airport circa 29.000 ton goederen verwerkt, een daling van 21,7% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Aandeel goederen op passagiersvluchten neemt weer toe

Tussen 2019 en 2020-maart werd 42,4% van de luchtvracht vervoerd door een vliegtuig en 57,6% door een vrachtschip. Na een aanzienlijke stagnatie van vliegtuigen tussen april 2020 en maart 2021, werd slechts 23,5% van de luchtvracht vervoerd door vliegtuigen en 76,5% door vrachtvliegtuigen. Het aantal vrachtvluchten van april 2020 tot maart 2021 bedroeg 31,8 duizend, ongeveer het dubbele van het aantal vluchten in dezelfde periode van het voorgaande jaar (16.000). Na de stijging van het aantal passagiersvliegtuigen in 2021 is ook het percentage vrachtvervoer per passagiersvliegtuig gestegen naar 31,3% in het tweede kwartaal en 32,6% in het derde kwartaal.

Andere blogs

Corona maakt containertransport kostbaar

Corona maakt containertransport kostbaar   De coronacrisis heeft niet alleen een negatieve impact op onze gezondheid, maar h…

Lees meer
Hoe heeft de Brexit het weggoedvervoer binnen Europa beïnvloed?

Hoe heeft de Brexit het weggoedvervoer binnen Europa beïnvloed?   Nu het politieke proces van het vertrek van het Verenigd K…

Lees meer
Circulaire economie en logistiek: geen eerste zonder de laatste?

Circulaire economie en logistiek: geen eerste zonder de laatste?   Er zijn veel manieren om uw bedrijf, bedrijfstak, of zelf…

Lees meer
None

Personal

Marker pin

Your Cargo,
Our Transport.

Contact

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
map image