Luchtvracht neemt opnieuw toe op Nederlandse luchthavens In het derde kwartaal van 2021 reisden ruim 12 miljoen passagiers…
Corona-grenscontroles belemmeren vrije doorgang vrachtwagens
Uitgebreide Corona-grenscontroles hebben het gebruik van vrachtwagens om goederen over de Europese grens te vervoeren verhinderd. Aan veel grenzen in Europa staan enorme files, met lange wachttijden tot gevolg. Daarom roept de Nederlandse Vereniging voor Transport en Logistiek (TLN) de autoriteiten van de Europese lidstaten op om met spoed de vrije doorgang van vrachtwagens te regelen. TLN is verheugd over de steun van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat), die heeft toegezegd dat TLN hierover in gesprek gaat met de Europese minister van Verkeer en Waterstaat.
TLN had eerder via de International Road Transport Union (IRU) op deze maatregel aangedrongen. Maandag riep de Europese Commissie de lidstaten op om de wachttijd voor vrachtwagens bij grensovergangen te beperken tot 15 minuten. TLN blijft klachten ontvangen van internationale vervoerders over buitensporige wachttijden aan de grens. De branchevereniging vindt nu dat het tijd is dat vrachtwagens snel de grens over gaan.
Elisabeth Post, voorzitter van TLN: “De corona-grenscontroles mogen nu niet langer het vrachtvervoer hinderen van vitale goederen zoals levensmiddelen, medicijnen en medische hulpmiddelen. De vrije en snelle doorgang van het vrachtverkeer aan de grens is cruciaal tijdens deze crisis”.
Scheiden
Wegbeheerders in verschillende lidstaten moeten snel met slimme oplossingen komen om te voorkomen dat vrachtwagens en ander verkeer aan elkaar vast komen te zitten in de file. Het zo vroeg mogelijk scheiden van vracht- en personenvervoer en het aanleggen van een "groene rijstrook" met prioriteit voor vrachtwagens kan dit probleem helpen oplossen. De lidstaten moeten ook voldoende functionarissen inzetten om de grenscontroles van COVID-19 uit te voeren om een vlotte doorgang van vrachtwagens over de grens te garanderen.
Beruchte grensovergangen
Andere blogs
Circulaire economie en logistiek: geen eerste zonder de laatste? Er zijn veel manieren om uw bedrijf, bedrijfstak, of zelf…
Corona maakt containertransport kostbaar De coronacrisis heeft niet alleen een negatieve impact op onze gezondheid, maar h…